از دانش آموزان بخواهید خود تحقیق و بررسی کنند
یکی دیگه از راه کارهای جذب دانش آموزان به خواندن نماز، آشنا کردن آن ها با این فریضه ی مهم و واجب است هرچقدر این شناخت جامع و کامل باشد قطعا در روی آوردن آن ها به نماز موثر خواهد بود. بنابراین لازم است دانش آموزان این فریضه و چرایی وجوب و آثار و پیامدهای آن را بخوبی بشناسند. ایده ای که من دارم این است که مربیان پرورشی دانش آموزان را به گروه های مختلفی تقسیم کنند و هر یک از گروه ها نماز را در مساله ای خاص بررسی کند به طور مثال گروه اول تاثیر نماز را در خانواده ، گروه دیگر تاثیر نماز در صداقت افراد و گروه دیگر نقش نماز در بروز فضیلت های اخلاقی و ... را بررسی کند. و هر گروه پس از برهه ای از زمان گزارش بررسی های خود را در کلاس ارائه بدهد تا بدین طریق دیگر گروه ها نیز از تحقیقات آن ها استفاده و سود ببرند.
مربیان باید توجه کنند لزومی ندارد که این تحقیق ها خیلی دقیق، علمی و مستند باشند بلکه در حد سن و فهم دانش آموزان کفایت می کند.
این شیوه به دانش آموزان کمک می کند تا خود به طور مستقیم آثار و فوائد نماز را بشناسند و مزیت این روش این است که هرچقدر دانسته های ما بدون واسطه باشند و منشأ آنها نقل دیگران نباشد ما اهتمام بیشتری به یافته های خود خواهیم ورزید.